Skip to content

Ordning på produktinformation med PIM

Allt fler verksamheter blir mer och mer digitala. Därför ökar också behovet av att samla produktinformationen på ett och samma ställe. Både för att kunna sprida informationen till andra system, men också för att organisationen på ett effektivt sätt ska kunna jobba med den.

Excel, filstrukturer, Dropbox, Google-drive mfl. är inga bra ställen att samla produktdata på, därför finns PIM.

Vi på JGL arbetar med PIM-systemet Akeneo. Akeneo finns som två versioner, community och enterprise. Oavsett storlek på din organisation lämpar sig alltså Akeneo väl för att hålla ordning på, och sprida din produktdata.

För att ytterligare förstå varför många företag behöver ett PIM - Se sagan om Julia nedan!

Vi integrerar Akeneo/PIM med e-handel och affärssystem

När vi implementerat Akeneo i din organisation kan vi självklart integrera det med både affärssystem och e-handel. Dom system vi arbetat med är WooCommerce, Visma Business, Visma Administration, Dynamics 365 mfl.

All data har sin plats

I affärssystemet hanteras affärsdata och i PIM:et (Akeneo) hanteras produktdata. Det är givetvis samma produkt/artikel men olika sidor av myntet. T.ex. ska bilder, PDF:er och översättningar av produktinformation både hanteras i och lagras i PIM:et. Precis som att det är naturligt att priser, lagersaldo mm hanteras och sparas i affärssystemet.

Jobba som ett team kring produktinformationen

Ni är säkert många i din organisation som jobbar med produktinformationen. Här får ni en gemensam plattform, där alla samtidigt kan jobba med informationen. Produkterna har dessutom en status där alla tydligt ser vilka produkter som behöver kompletteras med information.

Ring, skriv eller kom över på en fika!

Jens Lindström jens@jgl.se 031 - 800 864 Skicka meddelande