Underskatta aldrig betydelsen av välbyggd, stabil kod.
Vi genomför en förstudie och konstaterar fyra saker:
1. Integrationen mellan webbplatsen och affärssystemet Visma Business måste förbättras.
2. Slutkundernas önskemål om nya funktioner på webbplatsen behöver definieras och prioriteras.
3. Webbplatsen behöver en "facelift" både grafiskt och flödesmässigt.
4. På sikt kommer ett PIM-system behövas, för att ge bättre kontroll och överblick på all produktinformation.
En sak som är avgörande i en återförsäljarportal, är att all kund-, pris-, produkt- och orderinformation alltid ska förflyttas sömlöst, snabbt och utan manuell handpåläggning mellan systemen. Men att bygga en sådan integration för en B2B-business är mycket mer komplicerat än att skapa samma sak för en B2C-shop. Vi inledde därför med att ta ett rejält omtag på integrationen och byggde ny, rejäl kod som håller för stora datamängder och tunga beräkningar utan att servrarna slöas ner eller felaktig data presenteras.
Därefter gav vi oss på en diger hundrapunkterslista med funktionella sajtförbättringar. Dessa betade vi av en efter en i korta sprintar, så att kunderna kunde se att förbättringar hela tiden lanserades.
Avslutningsvis byggde vi om hela webbplatsens grafiska uttryck och förvandlade den till en tydlig e-handel anpassad för B2B-kunder. Fokus låg på registreringsflöden, köpflöden, kampanjexponering, Mina Sidor och andra säljdrivande triggers. Allt för att fler skulle lockas att bli kunder och handla.