Modern Elteknik - en digitaliserad grossist av elkomponenter.

Modern Elteknik är en av Sveriges största grossister av komponenter inom el- och elektronikbranschen.

Kunderna är elinstallatörer, hantverkare och andra fackmän med höga krav på kvalitet och tillgänglighet. I sortimentet finns tiotusentals artiklar.

Sedan slutet av 60-talet har Modern Elteknik gjort sig kända för sin personliga service och djupa fackkunskap. Nyligen har man inlett en spännande digitaliseringsresa med tydliga tillväxtambitioner.

Modern Eltekniks VD och vVD framför sitt kontor
  • 20%

    fler webborder.

    Smarta sökfunktioner, genomtänkta filter, tydliga "call to actions" och förenklade köpflöden driver försäljning på en webbplats. Redan 6 månader efter att den nya, effektivare e-handeln lanserats hade försäljningen på webbplatsen ökat med 20%.

  • 17%

    fler unika kunder.

    Genom att skapa ett tröskelfritt nykundsflöde går det konvertera fler besökare till aktiva, köpande kunder. Ett rejält omtag av design och funktion gav Modern Elteknik 17% fler kunder. Utan att en krona spenderades på marknadsföring.

  • 1/20-del

    av laddningstiden.

    Att en kund snabbt ser sina egna priser och artiklar är A och O för en B2B-shop. Men 50.000 produkter med kundunika priser kräver rejält bra kod för att fungera. En ombyggd integration till affärssystemet minskade laddningstiden till en tjugondel.

En haltande webbplats skulle bli en framgångsrik affärsplats.

Modern Elteknik hade kört fast. Man hade byggt en ny sajt men försäljningen tog ingen fart. Kunderna var missnöjda, laddningstiderna långa och säljarna skämdes.

Men ledningen hos Modern Elteknik var övertygad: Framtiden stavas "digitalisering" och är vi inte bättre än konkurrenterna förlorar vi.

Så uppdraget var klart och tydligt: Gör en e-handel som t.o.m. tuffa elektriker kan älska, som innehåller de specialfunktioner fackmän behöver och som lockar nya B2B-kunder. Och som fungerar sömlöst med de vanliga arbetsprocesserna, så att onödig administration kan tas bort och fokus istället läggas på kunder och affärer.

"Vårt direkta mål var att öka onlineförsäljningen på kort sikt. Men kanske ännu viktigare var att skapa en plattform där vi kan växa rejält på lång sikt. Resultaten har överträffat alla våra förväntningar. Dessutom har samarbetet varit hundraprocentigt. "

Peter Andersson, vice VD

Tiotusentals produkter, kundunika priser och blandad datakvalitet.

Kunder skulle kunna logga in och då se sina kundunika priser, uppdaterade lagersaldon, exakta leveranstider, viktig produktinformation och sin egen köphistorik. Allt skulle ladda snabbt och förstås vara korrekt.

Men Modern Elteknik är ingen liten verksamhet. De har över 50.000 artiklar, snabbrörligt lager, stora transaktionsmängder och komplexa prisregler. Dessutom hade 50 års verksamhet lett till att data, tabeller och information strukturerats på olika sätt och förvarats på olika platser, vilket försvårade datahanteringen. Och ovanpå det fanns ett stort antal slutkunder med starka och väldigt varierande önskemål på nya specialfunktioner.

Det låg alltså en stor teknisk utmaning i att få allt att fungera.

Underskatta aldrig betydelsen av välbyggd, stabil kod.

Vi genomför en förstudie och konstaterar fyra saker:

1. Integrationen mellan webbplatsen och affärssystemet Visma Business måste förbättras.
2. Slutkundernas önskemål om nya funktioner på webbplatsen behöver definieras och prioriteras.
3. Webbplatsen behöver en "facelift" både grafiskt och flödesmässigt.
4. På sikt kommer ett PIM-system behövas, för att ge bättre kontroll och överblick på all produktinformation.

En sak som är avgörande i en återförsäljarportal, är att all kund-, pris-, produkt- och orderinformation alltid ska förflyttas sömlöst, snabbt och utan manuell handpåläggning mellan systemen. Men att bygga en sådan integration för en B2B-business är mycket mer komplicerat än att skapa samma sak för en B2C-shop. Vi inledde därför med att ta ett rejält omtag på integrationen och byggde ny, rejäl kod som håller för stora datamängder och tunga beräkningar utan att servrarna slöas ner eller felaktig data presenteras.

Därefter gav vi oss på en diger hundrapunkterslista med funktionella sajtförbättringar. Dessa betade vi av en efter en i korta sprintar, så att kunderna kunde se att förbättringar hela tiden lanserades.

Avslutningsvis byggde vi om hela webbplatsens grafiska uttryck och förvandlade den till en tydlig e-handel anpassad för B2B-kunder. Fokus låg på registreringsflöden, köpflöden, kampanjexponering, Mina Sidor och andra säljdrivande triggers. Allt för att fler skulle lockas att bli kunder och handla.

Fler funktioner. Fler kunder. Nöjdare kunder. Ökad försäljning.

För Modern Eltekniks kunder har det nu blivit möjligt att med några enkla klick hitta rätt produkter bland de över 50.000 artiklar som finns i shopen.

De kan se aktuella lagersaldon, leveranstider och att följa sina order på nya sätt. De har nu också full koll på sina egna priser, kan se detaljerad information om tidigare beställningar och kan lägga snabborder genom särskilda beställningsfunktioner. De kan ladda upp egna filer till ordersystemet och de kan exportera produktlistor till excelfiler för att kunna göra offerter till slutkund. Och väldigt mycket mer.

För Modern Elteknik själva har förändringen inneburit ett rejält kliv på digitaliseringsresan. E-handeln har ökat, webbkunderna har blivit fler, kunderna är nöjdare och det egna administrativa arbetet har minskat.

Som sagt. När en åf-portal byggs som en effektiv e-handel kommer affärerna att växa. Även om man säljer B2B. Vi lovar.